zaterdag, januari 13, 2007

Kunst In Huis 1


Het kopen van kunst is niet echt iets voor mijn portemonnee. Een schilderij kost al gauw 1000 Euro, hoogstens grafiek valt binnen mijn budget. Geen probleem echter, voor arme luizen zoals ik is er Kunst in Huis. Dat is een soort kunstbibliotheek waarbij je kunstwerken kan uitlenen. Je mag ze wel maar 6 maand houden, dan moeten ze onherroepelijk terug. Het gaat steeds om werk van Belgische kunstenaars, zowel bekende als minder bekende namen. De prijs is zeer democratisch, je betaalt amper 5 Euro voor een abonnement. Daarvoor mag je 1 werk meenemen met een waarde groter dan 1000 Euro of meerdere werken als de gezamenlijke waarde onder de 1000 Euro blijft. Ik ben ooit met 1 abonnement begonnen, maar al snel werd dat 1,5 abonnement (gedeeld met een huisgenoot) en nu heb ik er 2. Ondertussen ben ik al meer dan 10 jaar bij Kunst in Huis, toen ze hun 10-jarig bestaan vierden mocht ik bij de feestelijkheden zelfs opdraven als goede klant (daarover later misschien meer). In deze rubriek zou ik telkens willen laten zien wat ik uitgeleend heb. Dat zal niet altijd even spectaculair zijn, zoals bij de bibliotheek zijn de beste werken dikwijls weg. Dit keer heb ik toch twee heel mooie schilderijen kunnen bemachtigen, eentje van Christophe Malfliet (zie foto) en eentje van Stefan Annerel (klik hier voor een foto). Het werk van Malfliet heb ik pas onlangs leren kennen (zie een voorgaand bericht). Het is figuratief en zeer kleurrijk. Hij gebruikt beelden uit ons collectief geheugen waar hij dan iets artistiek mee doet. Het resultaat is in ieder geval decoratiever dan het origineel. Een beetje oppervlakkig allemaal misschien, maar toch plezant om dagdagelijks aan de muur te hebben. Van Annerel had ik nog nooit gehoord, ik heb er een groot abstract schilderij van meegenomen dat heel mooi staat boven onze sofa. Een veel traditioneler werk, het gaat volgens mij over niet veel meer dan kleur en verf. Ik ben heel tevreden met deze twee schilderijen, de volgende keer zal het wellicht lastiger zijn om te kiezen. Maar dat is pas binnen 6 maand, dus nog tijd genoeg.

Labels: